Afslankingstrends

Newpharma, de belangrijkste online apotheek in België, analyseerde de tendensen van een jaarlijks terugkerend maatschappelijk fenomeen: de wil om af te slanken. Het aantal gerelateerde online zoekopdrachten en de aankoop van middelen om te vermageren stijgen in de pre-zomerperiode aanzienlijk, met een systematische piek in de verkoop tijdens de maanden april en mei.

Bovenaan de lijst staan dieetproducten, gevolgd door vetvangers en –verbranders. Eetlustremmers, drainage, lichaamsverzorging, koolhydratenblokkers en voedingssupplementen vallen ook sterk in de smaak. Newpharma stelt vast dat na de ‘excessen’ van de winter en bij de gedachte dat men een badpak moet aantrekken, de Belg erg begaan (b)lijkt te zijn met zijn of haar figuur.

De zoekopdrachten op internet met trefwoorden als ‘afslanken’ en ‘dieet’ schieten dan namelijk de hoogte in, net zoals de verkoop op www.newpharma.be die dan een explosieve groei vertoont. Dieetproducten (maaltijdvervangers zoals tussendoortjes, drankjes, gerechten, enz.) zijn de topproducten met bijna 35% van de omzet. Ze zijn vaak minder duur dan andere oplossingen en worden over het algemeen in grotere hoeveelheden (gemiddeld drie tot vier verschillende artikelen) per bestelling gekocht vanwege hun complementariteit.

Vetvangers en –verbranders volgen op de tweede en derde plaats met respectievelijk 16% en 15% (en gemiddeld 1 tot 2 product(en) per aanvraag). Eetlustremmers staan de vierde plaats, met ongeveer 9% van de omzet.

“De groei van onze omzet getuigt van een geleidelijke aanvaarding van de e-apotheek bij de burgers”, beklemtoont Mike Vandenhooft, CEO en medeoprichter van Newpharma. “De bevolking is zich bewust geworden van de enorme toegevoegde waarde die het internet biedt op vlak van gebruiksvriendelijkheid, keuzegemak, logistiek en prijs, vooral inzake middeltjes om af te slanken.”