1 huisarts op de 2 stuurt getuigschrift digitaal naar ziekenfonds

In januari 2019 maakten 6.212 huisartsen gebruik van eAttest, een toepassing om getuigschriften digitaal naar het ziekenfonds van de patiënt te versturen. Dat komt neer op ruim de helft van het aantal actieve huisartsen in ons land. De toepassing wordt nu stelselmatig uitgerold naar andere zorgverleners, te beginnen met de tandartsen in 2019.

Het elektronisch getuigschrift voor de huisarts bestaat vandaag één jaar. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block is blij dat steeds meer huisartsen er gebruik van maken. “Voor de patiënt is dit uitstekend nieuws. Die hoeft niet langer papieren getuigschriften binnen te brengen bij het ziekenfonds en krijgt sneller zijn of haar geld terug. Ook voor huisartsen betekent dit een hele stap vooruit. Zij hebben minder papierwerk en kunnen dus meer tijd aan hun patiënten besteden.

De ziekenfondsen bevestigen dat burgers erg tevreden zijn met de snellere terugbetaling en het wegvallen van administratie. Dat bleek duidelijk uit een enquête die het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) eind vorig jaar hield bij 5.335 mensen.

Tandartsen

Het elektronisch getuigschrift zal nu stapsgewijs uitgerold worden naar de andere zorgsectoren, te beginnen met de tandartsen in 2019. Het Riziv ondersteunt de digitalisering van attesten en getuigschriften voor de verschillende zorgverleners via het platform MyCareNet.

Gedaan met “kleven”

Dankzij eAttest kunnen huisartsen getuigschriften na een consultatie meteen digitaal naar het ziekenfonds van de patiënt doorsturen. Patiënten hoeven hun getuigschrift dus niet langer te voorzien van een kleefbriefje en langs te brengen bij hun ziekenfonds. Ze krijgen wel nog een papieren bewijsstuk mee met daarop het aangerekende bedrag en een uniek referentienummer. Daarmee kunnen ze de verwerking van de terugbetaling opvolgen.